Οι νέοι γνωρίζουν την Ευρωπαϊκή Ένωση και τα δικαιώματα που έχουν σε αυτή, υποστηρίζουν την ιδέα της ενοποίησης αλλά περιμένουν και ζητούν να γίνουν πολύ περισσότερα ώστε η ΕΕ να έρθει πιο κοντά στους πολίτες και να τους δώσει πραγματικά την ευκαιρία να συνδιαμορφώσουν το μέλλον της.
Αυτά ήταν τα βασικά σημεία των συζητήσεων που έγιναν από τους μαθητές του 12ου Γυμνασίου Καλλιθέας στη συνάντηση που διοργανώθηκε στο σχολείο τους στα πλαίσια του έργου European Local Citizens (ELC), στο οποίο η Καλλιθέα είναι επικεφαλής εταίρος. Η συνάντηση έγινε υπό, την καθοδήγηση της καθηγήτριας κας. Κεραμάρη Αρετής και των στελεχών του δήμου Καλλιθέας Ανδρέα Θεολόγου, προϊσταμένου του τμήματος Προγραμματισμού και Σχεδιασμού, και Βασιλικής Τζουμάκα, υπαλλήλου του τμήματος Προγραμματισμού και Σχεδιασμού, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να παρουσιάσουν πιο διεξοδικά τις απόψεις τους και να συζητήσουν για τη σημασία που έχει για εκείνους η Ευρωπαϊκή Ένωση και για το πώς αντιλαμβάνονται το δικό τους ρόλο μέσα σε αυτή.
Η εκδήλωση αυτή αποτελούσε συνέχεια της μεγάλης εκδήλωσης που έγινε στο δημαρχείο της πόλης στις 19 Απριλίου 2024, όταν στο πλαίσιο του μαθητικού φεστιβάλ οι Ευρωπαίοι εταίροι του ELC από 5 διαφορετικές χώρες συναντήθηκαν, παρακολούθησαν παρουσιάσεις των μαθητών από τα σχολεία της Καλλιθέας και συζήτησαν μαζί τους για την πολύπλευρη διάσταση της ιδιότητας του Ευρωπαίου πολίτη.
Ξεκινώντας από τη συνθήκη του Μάαστριχτ που καθιέρωσε την ιδιότητα του Ευρωπαίου πολίτη οι μαθητές παρουσίασαν απτά παραδείγματα που κατά τη γνώμη τους συνδέονται άμεσα με αυτή, όπως η δυνατότητα να ταξιδεύουν, να σπουδάζουν και να διαμένουν σε οποιαδήποτε χώρα της ΕΕ χωρίς περιορισμούς, αλλά και το δικαίωμα των ευρωπαίων πολιτών να είναι υποψήφιοι στις δημοτικές και ευρωπαϊκές εκλογές στον τόπο που διαμένουν ανεξαρτήτως της χώρας καταγωγής τους.
Φυσικά, λίγο πριν τις Ευρωπαϊκές εκλογές και λίγες μέρες μετά τον εορτασμό της Ημέρας της Ευρώπης (9η Μαΐου) η συζήτηση συμπεριέλαβε ευρύτερα θέματα, σχετικά με την αντίληψη που έχουν τα παιδιά για το “τι σημαίνει Ευρώπη”.
Ενδεικτικά συζητήθηκε ο ρόλος των Ευρωβουλευτών και τα καθήκοντά τους στις Βρυξέλλες και το Στρασβούργο, η εικόνα που έχουν μέσα από τα μαθήματα αλλά και από όσα ακούν στην τηλεόραση και το διαδίκτυο για την Ευρωπαϊκή Ένωση και κυρίως τι θα ήθελαν εκείνοι να αλλάξει ώστε η Ευρώπη να έρθει πιο κοντά στους πολίτες της.
Στο πλαίσιο της εκδήλωσης έγινε ζωντανή σύνδεση με το Γυμνάσιο του Ύψωνα στην Κύπρο, όπου το Ίδρυμα Πανίκου Χατζηχαμπή, που είναι επίσης εταίρος του προγράμματος, διοργάνωνε ανάλογη εκδήλωση στα πλαίσια του έργου και οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να ανταλλάξουν απόψεις και να διαπιστώσουν κατά πόσο μοιράζονται τις ίδιες προτεραιότητες, αγωνίες και επιθυμίες για το ευρωπαϊκό μέλλον.
Από τη συζήτηση αυτή προέκυψαν πολλά κοινά σημεία και ενδιαφέροντα και οι μαθητές συμφώνησαν να παραμείνουν σε επαφή και να επιδιώξουν να διευρύνουν τη συνεργασία τους και σε άλλα θέματα.
Το ELC συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση στα πλαίσια του προγράμματος «Πολίτες, Ισότητα, Δικαιώματα και Αξίες» και εστιάζει στα δικαιώματα του πολίτη της ΕΕ και στον αντίκτυπο της Συνθήκης του Μάαστριχτ στη ζωή των ευρωπαίων πολιτών. Ο δήμος Καλλιθέας είναι ο επικεφαλής εταίρος του έργου, στο οποίο επίσης συμμετέχουν η Ένωση Τοπικών Αρχών της Ουγγαρίας, η Ένωση Κομητειών (counties) της Ρουμανίας, το Ίδρυμα Πανίκου Χατζηχαμπή (Κύπρος), ο Αναπτυξιακός Οργανισμός της περιοχής Ribera Baixa στη Βαλένθια (Ισπανία) και ο Οργανισμός EDUPRO (Πορτογαλία).